Pendidikan Khas didefinisikan sebagai satu bentuk pendidikan yang disediakan untuk memenuhi keperluan kanak-kanak berkeperluan khas. Selain itu, pendidikan khas juga boleh didefinisikan sebagai program pendidikan yang menggunakan kaedah-kaedah khusus sesuai untuk memenuhi keperluan perkembangan fizikal, intelek, emosi dan sosial individu- individu yang berkeperluan khas, iaitu individu yang mengalami pelbagai kecacatan atau kurang upaya atau yang pintar cerdas (gifted). Kementerian Pelajaran Malaysia menyenaraikan empat kategori murid berkeperluan khas yang merangkumi;
1. Bermasalah pendengaran
2. Bermasalah penglihatan
3. Bermasalah pembelajaran
4. Murid pintar/berbakat
Falsafah Pendidikan Khas
“Pendidikan khas di Malaysia adalah satu usaha yang berterusan untuk melahirkan insan yang berkemahiran, berhaluan, berupaya, beriman, berdikari, mampu merancang dan menguruskan kehidupan serta menyedari potensi diri sendiri sebagai seorang individu dan peroduktif selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.”
Objektif Pendidikan Khas
- Menyediakan peluang dan kemudahan pendidikan khas untuk murid-murid dengan keperluan khas
- Menyediakan pendidikan yang sesuai dan relevan kepada setiap murid dengan keperluan khas
- Menyediakan peluang untuk mengembangkan bakat dan potensi murid dengan keperluan khas
- Menyediakan bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran yang mencukupi dan terkini
- Memastikan tenaga pengajar yang mencukupi dan terlatih dalam bidang pendidikan khas
Khidmat yang disediakan oleh Kementerian Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat (Maklumat Pendidikan Khas 2007)
- Cacat fizikal yang teruk
- Rencatan akal sederhana dan teruk
- Pelbagai kecacatan dan
- Kecacatan yang tidak membolehkan kanak-kanak tersebut belajar di sekolah-sekolah yang disediakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.
Kategori kanak-kanak bermasalah pembelajaran di bawah tanggungjawab Kementerian Pendidikan Malaysia adalah:
- Sindrom Down
- Autisme ringan
- Attention Deficit Hyperaktif Disorder
- Terencat akal minimum
- Bermasalah pembelajaran spesifik (disleksia)
Konsep Program Khas menurut Akta Pendidikan 1996
Program Khas bererti:
- Satu program yang disediakan di sekolah khas* bagi murid yang mempunyai kecacatan penglihatan atau kecacatan pendengaran.
- Program Percantuman/Integrasi di sekolah biasa bagi murid-murid yang mempunyai kecacatan penglihatan atau kecacatan pendengaran atau masalah pembelajaran; dan
- Program Pendidikan Inklusif bagi murid-murid yang berkeperluan khas yang boleh menghadiri kelas biasa bersama-sama murid biasa.
* Konsep Sekolah Khas menurut Akta Pendidikan 1961
Sekolah Khas ialah sekolah yang menyediakan layanan pendidikan yang khas untuk murid-murid yang kurang upaya.
No comments:
Post a Comment